Lage bouncepercentages zijn NIET goed

Datum: 29 maart 2019 - Bouncepercentages

Veel van mijn nieuwe klanten spreken over bouncepercentages. Weinig van hen weet daadwerkelijk waar ze het over hebben. Af en toe krijg ik de vraag of het bouncepercentage van de website goed is. Om even de aandacht te krijgen, zeg ik dat lage bouncepercentages NIET goed zijn. Als ik dan de volledige de aandacht heb, leg ik het rustig uit. Net als nu.

Hoge percentages zijn niet per sé slecht. En lage bouncepercentages zijn niet vanzelfsprekend goed. Het is belangrijk om te begrijpen wat het bouncepercentage is.

Bij een standaard implementatie van Google Analytics, wordt het bouncepercentage bepaald op basis van paginaweergaven. Alle bezoekers die slechts één pagina bekijken wordt geregistreerd als een ‘bouncer’. Een sessie met een duur van precies 0 seconden.

Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen iemand die 7 minuten lang een goed artikel aan het lezen is en iemand die na 3 seconden besluit om de website weer te verlaten.

Een probleem dat zo nu en dan eens opduikt zijn bouncepercentages lager dan 10%. Deze extreem lage percentages, is bijna altijd te wijten aan een technische fout. Bijvoorbeeld doordat de pageviews dubbel gemeten wordt.

Ik zie ook sites voorbij komen met hele hoge bouncepercentages. Denk hierbij aan percentages boven de 70%. Dit zegt dus niet per definitie iets over de kwaliteit van de bezoekers.

Sites met een onepage-design of een populaire weblog zijn voorbeelden waarbij een hoog bouncepercentage veelvuldig voorkomt. Wat het bouncepercentage je vertelt, is afhankelijk van de implemenatie van Analytics, het type site, het doel van de website etc.

Het bouncepercentage is een waardevol statistiek, mits deze juist gemeten wordt. Wat juist is, is per website anders. Je wilt zelf gaan bepalen wanneer je een bezoeker wilt registreren als een bouncer. Is dit als men korter dan 15 seconden op de website is? Wanneer men niet gescrold heeft? Wanneer er geen interactie heeft plaatsgevonden?

Denk na wat jij onder een bouncer verstaat. Zorg dat het op die manier gemeten wordt. En krijg zo grip op je bouncepercentage.

Zelf ben ik geen groot fan van branchegemiddeldes. Vaak is het toch appels met peren vergelijken. Voor iedereen die toch een idee wilt hebben, hierbij de richtlijnen per type website volgens Google. Waarbij ik nadrukkelijk wil aangegeven dat het bouncepercentage geen enkel effect heeft op de rankings in zoekmachine optimalisatie.

  • 10-30% online diensten
  • 20-40% e-commerce
  • 30-50% leadgeneratie sites
  • 40-60% content sites
  • 70-90% landingspagina’s
  • 70-98% blogs

 

Bron: https://www.wholewhale.com/tips/what-is-bounce-rate/

Bron: https://www.iq-leads.nl/blog/bounce-rate-verklaard/