Haal meer uit Google Analytics met segmenten

Datum: 24 maart 2019 - Google Analytics

Helaas wordt, naar mijn mening, Google Analytics veel te oppervlakkig gebruikt. Als bedrijven/ondernemers al met regelmaat inloggen, dan analyseren zij enkel een aantal algemene statistieken. Denk aan bezoekersaantallen, de gemiddelde bezoekduur, het bouncepercentage, etc. Enkele webshopeigenaren willen misschien nog eens kijken naar het e-commerce rapport en daarbij blijft het. Eeuwig zonde!

Wat men niet beseft is dat Google Analytics velen malen geavanceerder is dan het tonen van deze basisstatistieken. Sterker nog, scherpe analyses met behulp van Google Analytics kunnen aan de basis staan van zeer belangrijke én omzetverhogende beslissingen. Een essentieel hulpmiddel zijn segmenten. Een onmisbare functionaliteit voor ons als online marketeers. Persoonlijk vind ik dit één van de krachtigste functionaliteiten van Google Analytics. In dit artikel leer ik je hoe je met behulp van segmenten je je bezoekers echt leert kennen.

Wat zijn segmenten?

Middels segmenten kan je subsecties van het verkeer isoleren én analyseren. Uit het totale verkeer wordt een deel van het verkeer gefilterd. Google Analytics laat vervolgens alleen de data zien voor alle sessies die voldoen aan de voorwaarden van het segment.

Voorbeeld segment

Eén van de standaard segmenten is ‘Organisch verkeer’. Organisch verkeer zijn de bezoekers die afkomstig zijn van zoekmachines. Eventuele advertenties worden hierbij niet inbegrepen. Dus alleen de bezoekers die vallen onder ‘organisch verkeer’ worden gefilterd. Je begrijpt dat je door het isoleren van deze groep waardevolle informatie in handen hebt, in dit specifieke geval voor zoekmachine optimalisatie. Je kan van alles zien. Op welke pagina’s komen zij binnen? Je kunt beoordelen wat goed gaat. Waar is nog winst te behalen? Wat zorgt op dit moment voor de meeste omzet? Etc.

Standaard segmenten in Google Analytics

Standaard heeft Google Analytics al een aantal segmenten gedefinieerd. Onderstaand een lijstje van veel gebruikte segmenten die standaard te vinden zijn in Google Analytics.

Enkele standaard segmenten zijn:

  • Organisch verkeer (verkeer via niet-betaalde resultaten in zoekmachines)
  • Betaald verkeer (verkeer via advertenties)
  • Verwijzingsverkeer (verkeer via andere websites)
  • Mobiel verkeer (verkeer vanaf een mobiel apparaat)
  • Tablet verkeer (verkeer vanaf een tablet)
  • Terugkerende bezoekers (bezoekers die al eerder de website hebben bezocht)

Zelf segmenten samenstellen

De standaard segmenten zijn interessant, maar vaak nog onvoldoende voor diepgaande analyses. Gelukkig biedt Google Analytics ons ook de mogelijkheid om zelf segmenten samen te stellen. Yeah! Nu wordt het pas echt leuk. Je kunt namelijk zelf precies bepalen welke bezoekers je wilt analyseren.

Het is bijvoorbeeld mogelijk om meerdere voorwaarden te combineren in één segment. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een segment aan te maken van alle organische bezoekers vanaf een smartphone met een bezoekduur van ten minste 2 minuten. Zolang je de juiste informatie tot je beschikking hebt zijn de mogelijkheden eindeloos.

Waar gebruiken wij segmenten voor?

Wij gebruiken segmenten echt voor allerlei zaken. Het helpt ons om bezoekersgegevens uit te splitsen in overzichtelijke delen. Zo kunnen we dieper ingaan op de gegevens en waardevolle inzichten krijgen om een website of webshop te verbeteren. Ik geef je tot slot nog 4 voorbeelden voor het gebruik van segmenten.

  1. Filter de converterende bezoekers. En leer deze bezoekers beter kennen en gebruik deze informatie om je website of webshop te verbeteren.
  2. Gebruik segmenten om te kijken hoe de website presteert op de verschillende browsers en apparaten. Afwijkende statistieken kunnen namelijk duiden op problemen op een specifieke browser of apparaat.
  3. Publiceer je blogartikelen op je website? Filter dan de bloglezers. Je vindt hiermee waardevolle informatie om je blog te verbeteren.
  4. Onderscheid de verschillende verkeersbronnen (direct, organisch, betaald, verwijzingsverkeer, e-mail, etc.). Ontdek welke verkeersbron het meest waardevol is en anticipeer met passende acties.

Download zelfgemaakte segmenten

Download hier een aantal gave zelfgemaakte segmenten. Deze zijn eenvoudig toe te voegen aan je eigen Google Analytics profiel, door op de link te klikken.

Extra data verzamelen

Standaard verzamelt Google Analytics een hoop informatie. Voornamelijk informatie omtrent de locatie, techniek en het bezoekersgedrag. Maar nu heb je de smaak te pakken en wil je gaan segmenteren op andere kenmerken. Gegevens die Google Analytics niet paraat heeft. En nu?

Dan is het zaak om deze waardevolle informatie te gaan verzamelen. Let wel op, dat in Google Analytics niet alle gegevens mogen worden opgeslagen. Raadpleeg hiervoor het privacybeleid van Google.

Het verzamelen van informatie kan onder andere met behulp van een poll. Je zou kunnen vragen naar haarkleur, lengte, gezinssituatie, etc. In principe kan je vragen wat je graag wilt weten. Op basis van acties die plaatsvinden in de poll, kan deze gegevens met behulp van events worden ingeschoten in Analytics. Deze events worden gekoppeld aan de bezoeker en kunnen zodoende worden gebruikt voor het maken van het gewenste segment.